Έρχονται τα e-βιβλία για ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις Κύριο

Έρχονται τα e-βιβλία για ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις

Ηλεκτρονικά γίνεται από φέτος η έκδοση τιμολογίων και η τήρηση των βιβλίων εσόδων-εξόδων της Εφορίας. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ενημερώσει ήδη τις ΔΟΥ για τις κοσμογονικές αλλαγές που επίκεινται και από το καλοκαίρι πρόκειται να μεταμορφώσουν τις παραδοσιακές μορφές δηλώσεων και ελέγχου των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών.

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν σε επιτελείς των ΔΟΥ όλης της χώρας, ως το τέλος του Ιουνίου θα έχει τεθεί σε πιλοτική λειτουργία η ηλεκτρονική έκδοση και τήρηση των τιμολογίων. Για τον σκοπό αυτό η ΑΑΔΕ έχει δημιουργήσει ήδη την ηλεκτρονική εφαρμογή στην οποία θα καταχωρούνται τα τιμολόγια που θα εκδίδονται.

Το σχέδιο βρίσκεται ήδη σε ώριμο στάδιο και αρχικά θα υποχρεώνει τους εκδότες να αναρτούν ηλεκτρονικά τα τιμολόγια για τις πωλήσεις τους.
Ταυτόχρονα θα ενημερώνεται αυτομάτως όμως και η μερίδα των τιμολογίων του λήπτη (αγοραστή) των υπηρεσιών.

Τι σημαίνουν όλα αυτά;

■ Η ΑΑΔΕ θα μπορεί να γνωρίζει σχεδόν σε πραγματικό χρόνο τους τζίρους των πωλήσεων κάθε επιχείρησης ή επαγγελματία.
■ Περιορίζεται δραστικά ο κίνδυνος έκδοσης πλαστών και εικονικών τιμολογίων, καθώς η διασταύρωση θα γίνεται online και όχι με πολύμηνη καθυστέρηση – ή και με μαγνητικές δισκέτες όπως συμβαίνει σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι σήμερα!
■ Παίρνει τέλος ο βραχνάς μιας σειράς υποχρεώσεων υποβολής δηλώσεων που επιβάλλονται για ελεγκτικούς λόγους μέχρι σήμερα (όπως συγκεντρωτικές τιμολογίων, ΜΥΦ κ.λπ). Αντί λοιπόν αυτές να αποτελούν φόβητρο για τους φοροφυγάδες, έχουν καταντήσει γραφειοκρατικές διαδικασίες που παίρνουν συνεχώς παρατάσεις (ως και 15 μήνες!), αποτελώντας παράλληλα τη συνήθη αιτία επιβολής προστίμων (100 ευρώ και άνω) για τυπική παράλειψη ή εκπρόθεσμη υποβολή δηλώσεων σε βάρος νομοταγών φορολογουμένων που πνίγονται στο πέλαγος των λογιστικών υποχρεώσεών τους.

Πώς θα λειτουργεί

Ουσιαστικά, όμως, με το πέρασμα στη νέα εποχή, από το καλοκαίρι θα γίνεται ηλεκτρονικά η τήρηση βιβλίων εσόδων-εξόδων των ελεύθερων επαγγελματιών και των επιχειρήσεων.

Οι επιτηδευματίες θα συνδέονται στο Τaxisnet όπου:
■ Θα βλέπουν μια ειδική φόρμα στην οποία θα καταχωρούν λεπτομερώς όλα τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών.
■ Θα εμφανίζεται και μια αντίστοιχη φόρμα στην οποία θα καταχωρούνται αναλυτικά οι δαπάνες της επιχείρησης.
■ Η ηλεκτρονική εφαρμογή θα υπολογίζει αυτόματα το άθροισμα εσόδων και δαπανών αναλυτικά για κάθε μήνα ή τρίμηνο και για το σύνολο του έτους ή της χρήσης. Ετσι, θα μπορούν να παρακολουθούνται καλύτερα και «ύποπτες» συναλλαγές ή κινήσεις ανά περίοδο ή και ανά ημέρα ακόμη! Στις σχετικές στήλες θα αναγράφονται ο ΑΦΜ του αντισυμβαλλόμενου, τα έσοδα ή τα έξοδα, ο ΦΠΑ που αναλογεί, οι αποσβέσεις, οι παρακρατούμενοι φόροι (π.χ. μισθωτών υπηρεσιών), τα τέλη χαρτοσήμου και άλλοι φόροι ή τέλη.

Καταργούνται υποχρεώσεις

Με την πιλοτική έναρξη του μέτρου και κάθε μήνα οι λήπτες τιμολογίων θα ελέγχουν και θα αποδέχονται ή θα απορρίπτουν τις συναλλαγές που οι εκδότες τους θα δηλώνουν ότι διενήργησαν. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συνδέονται στο Διαδίκτυο και να συμπληρώνουν φόρμα ή να αποστέλλουν ειδικές καταστάσεις στην ΑΑΔΕ. Μόνη ευθύνη του λήπτη θα είναι να διορθώσει ή να συμπληρώσει τυχόν παραλείψεις και σφάλματα στα στοιχεία τιμολογίων που θα έχουν συμπληρώσει οι εκδότες τους. Στόχος είναι η καθολική εφαρμογή του νέου συστήματος που θα ξεκινήσει το 2020, όταν ανεξαιρέτως όλοι οι επιτηδευματίες θα χρησιμοποιούν πλέον την ηλεκτρονική εφαρμογή προκειμένου να ενημερώνουν με ηλεκτρονικό τρόπο τα βιβλία τους με τα έσοδα και τις δαπάνες που πραγματοποιούν κάθε μήνα.

Ετσι, από το 2020 δεν θα έχει πλέον καμία αξία η υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων ή δηλώσεων στοιχείων τιμολογίων, όπως γίνεται σήμερα, για συναλλαγές που τηρούνται χειρόγραφα. Η σχετική υποχρέωση είχε δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα σε πάμπολλους επιτηδευματίες (ιδίως στους επαγγελματίες και τις μικρές επιχειρήσεις), με αποτέλεσμα να ναυαγήσει η προσπάθεια που είχε ξεκινήσει το 2013 να υποβάλλονται και ανά τρίμηνο ακόμα!

Με την πλήρη εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων, όμως, καταργείται και η ανάγκη υποβολής περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ, αφού τα στοιχεία που αναγράφονται στις δηλώσεις θα προκύπτουν αυτομάτως με την ενημέρωση των βιβλίων. Οποιαδήποτε εγγραφή εσόδων ή εξόδων θα εμφανίζεται ταυτόχρονα τόσο στον υπολογιστή του επιτηδευματία όσο και στο Τaxisnet. Ετσι, η ΑΑΔΕ θα μπορεί να υπολογίζει αυτόματα το ποσό του ΦΠΑ που έχει εισπραχθεί από τον επιτηδευματία, αλλά και τον εκπιπτόμενο ΦΠΑ των εξόδων που πρέπει να αφαιρεθεί προκειμένου να αποδοθεί το καθαρό ποσό του φόρου στο Δημόσιο.

Πηγή: newmoney.gr – Κώστας Πλάντζος

Alexandriamou.gr
Δημοσιογραφική Ενημερωτική Ηλεκτρονική Εφημερίδα
Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας