Μετά από χρόνια καθυστερήσεων, τεχνικών εκκρεμοτήτων και εύλογης δυσαρέσκειας των οδηγών, και η 2η σήραγγα της Κατερίνης παραόθηκε εχθές Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025 (στις 6 το απόγευμα) στην κυκλοφορία, πλήρως αναβαθμισμένη και έτοιμη να εξυπηρετήσει με ασφάλεια τα χιλιάδες οχήματα που κινούνται καθημερινά στον ΠΑΘΕ, είτε με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη είτε προς Αθήνα.
Στο σημείο βρέθηκε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, συνοδευόμενος από στελέχη της Αιγαίο ΑΕ, για να παρουσιάσει τις τεχνικές και λειτουργικές αλλαγές που μεταμορφώνουν τη σήραγγα σε ένα σύγχρονο έργο υποδομής. Όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Δημήτρης Γκατσώνης, η αρχική κατασκευή της σήραγγας είχε ολοκληρωθεί το 2004, αλλά δεν πληρούσε τις μεταγενέστερες απαιτήσεις ασφαλείας. Οι εργασίες αναβάθμισης ξεκίνησαν το 2022, με εκτεταμένες παρεμβάσεις στα συστήματα πυρασφάλειας, πυρανίχνευσης, εξαερισμού και φωτισμού.
Το αποτέλεσμα, όπως τόνισε, είναι ένα έργο υψηλών προδιαγραφών, πλήρως εναρμονισμένο με τους κοινοτικούς κανονισμούς και την ελληνική νομοθεσία. Εφόσον δεν υπάρξουν αλλαγές στους κανόνες ασφαλείας, δεν θα απαιτηθεί νέα παρέμβαση για τουλάχιστον πέντε δεκαετίες.
Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου για το έργο της σήραγγας Κατερίνης
Η πλήρης αναβάθμιση της Σήραγγας Κατερίνης ολοκληρώθηκε με μεθοδολογία κατασκευής που εφαρμόστηκε πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Με τη νέα της μορφή, η σήραγγα πληροί τα πιο σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα, προσφέροντας κορυφαία οδική ασφάλεια και ακόμη καλύτερη εμπειρία για κάθε οδηγό που τη διασχίζει.
Σε όλο το μήκος της σήραγγας, τοποθετήθηκαν πυράντοχες πλάκες στην οροφή και στους τοίχους, θωρακίζοντας την υποδομή ακόμη και απέναντι σε πυρκαγιές μεγάλου θερμικού φορτίου, προστατεύοντας έτσι τόσο το τεχνικό όσο και την αστική ζώνη άνωθέν του.
Το σύστημα πυρόσβεσης αναβαθμίστηκε πλήρως, με προστασία έναντι παγετού και νέο, προηγμένο εξοπλισμό.
Παράλληλα, εγκαταστάθηκε δίκτυο πυρανίχνευσης με οπτικές ίνες και ανιχνευτές σε όλο το μήκος της Σήραγγας, εξασφαλίζοντας άμεση ανίχνευση και απόκριση.
Στην καρδιά της σήραγγας χτυπά πλέον ένας ψηφιακός εγκέφαλος: το νέο σύστημα ελέγχου & επιτήρησης SCADA.
Επιτηρεί περισσότερα από 200.000 σημεία σε πραγματικό χρόνο και ενεργοποιεί αυτόματα σενάρια αντίδρασης σε περίπτωση συμβάντος.
Το εντυπωσιακό; Η σήραγγα ελέγχεται απομακρυσμένα από το Κέντρο Διαχείρισης Αυτοκινητοδρόμων στο Μοσχοχώρι, 100 χιλιόμετρα μακριά, μαζί με όλες τις σήραγγες του έργου σε ένα ενοποιημένο σύστημα.
Εγκαταστάθηκε το νέο σύστημα αυτόματης ανίχνευσης συμβάντων (AVID), το οποίο ανιχνεύει οποιοδήποτε πιθανό συμβάν εντός της σήραγγας σε ελάχιστο χρόνο μειώνοντας τον χρόνο αντίδρασης και ενισχύοντας τα επίπεδα ασφάλεια. Το σύστημα χρησιμοποιεί τις νέες ψηφιακές οπτικές κάμερες, καθώς και θερμικές κάμερες με τεχνολογία ΑΙ, οι οποίες καλύπτουν κάθε σημείο της σήραγγας, αποτελώντας σημαντικό εργαλείο στην ασφαλή διαχείριση της σήραγγας.
Ο φωτισμός αντικαταστάθηκε πλήρως με νέο τεχνολογίας LED, ελεγχόμενο από ειδικό λογισμικό που επιτηρεί κάθε φωτιστικό ξεχωριστά και προσαρμόζει την ένταση ανάλογα με τις συνθήκες, παρέχοντας ιδανικά επίπεδα ορατότητας εντός της σήραγγας και επιτυγχάνοντας μείωση της κατανάλωσης άνω του 60%.
Ενισχύθηκε η σήμανση ασφαλείας, διευκολύνοντας την αυτοεκκένωση και την επέμβαση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης με την τοποθέτηση, ανά 25 μέτρα, φωτεινών πινακίδων εκκένωσης, οι οποίες κατευθύνουν με σαφήνεια τους χρήστες προς τις εξόδους διαφυγής.
Τέλος, έλαβε χώρα επαναβαφή των τοιχωμάτων με ειδικές βαφές σηράγγων.
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, κάθε δευτερόλεπτο είναι πολύτιμο. Το σύστημα αερισμού εκσυγχρονίστηκε και αναβαθμίστηκε ο τρόπος λειτουργίας του σε περίπτωση φωτιάς με την πρόβλεψη πολλαπλών εναλλακτικών σεναρίων λειτουργίας των ανεμιστήρων και την πρόβλεψη δημιουργίας υπερπίεσης στις εξόδους διαφυγής, προκειμένου να παραμένει καθαρός ο αέρας των οδεύσεων διαφυγής για τους χρήστες που εκκενώνουν τη σήραγγα μετά από συμβάν πυρκαγιάς.
Η μεγαφωνική εγκατάσταση αναβαθμίστηκε και επεκτάθηκε με πυράντοχα καλώδια μέχρι τις εξόδους στην επιφάνεια, επιτρέποντας τη διαχείριση της εκκένωσης ακόμα και εκτός σήραγγας. Τα νέα ψηφιακά τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης συνδέονται άμεσα με το κέντρο ελέγχου, εξασφαλίζοντας γρήγορη επικοινωνία και άμεση βοήθεια.
Η ηλεκτρολογική υποδομή ανακατασκευάστηκε πλήρως:
- Τα κανάλια καλωδίων ανακατασκευάστηκαν με προστασία έναντι φωτιάς,
- το σύστημα διανομής ισχύος αναδιατάχθηκε, και
- εγκαταστάθηκαν νέοι πίνακες και συστήματα γείωσης.
Το τοπικό δίκτυο οπτικών ινών συνδέει πλέον όλα τα συστήματα σε μία ενιαία, ασφαλή ψηφιακή πλατφόρμα επικοινωνίας.
Όλα τα Ερμάρια Έκτακτης Ανάγκης αντικαταστάθηκαν, και το σύστημα πληροφόρησης κυκλοφορίας ενημερώνει σε πραγματικό χρόνο, κάθε οδηγό, κάθε στιγμή.
Το δίκτυο αποστράγγισης της σήραγγας αναβαθμίστηκε με την κατασκευή συνεχούς ρείθρου σχισμής με φλογοπαγίδες και τον εκσυγχρονισμό της Μονάδας Επεξεργασίας Ρύπων.
Το οδόστρωμα της σήραγγας ανακατασκευάστηκε με τη διάστρωση νέας αντιολισθηρής στρώσης με τροποποιημένη άσφαλτο και σκληρά αδρανή σκωρίας.
Η αναβάθμιση της Σήραγγας Κατερίνης δεν είναι απλώς ένα τεχνικό έργο.
Είναι μια επένδυση στην ασφάλεια, την τεχνολογία και στο βιώσιμο μέλλον των μετακινήσεων.
Με τεχνολογία αιχμής, ολοκληρωμένα συστήματα ασφαλείας και συνεχή απομακρυσμένη επιτήρηση, η Σήραγγα Κατερίνης θέτει νέα πρότυπα για τις υποδομές της χώρας.
Ένα έργο που αποδεικνύει ότι η ασφάλεια δεν είναι προαιρετική – είναι προτεραιότητα.