Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Σχολεία: Φόβος για «παγωμένες» αίθουσες, κορονοϊό και καθαριότητα - Τι πρέπει να γνωρίζουν γονείς και εκπαιδευτικοί για τις αλλαγές

Σχολεία: Φόβος για «παγωμένες» αίθουσες, κορονοϊό και καθαριότητα - Τι πρέπει να γνωρίζουν γονείς και εκπαιδευτικοί για τις αλλαγές

Το ολοήμερο σχολείο φέρνει... γκρίνια και νέα έξοδα στους Δήμους


Σημαντική η πιλοτική εφαρμογή της παράτασης ωραρίου, αλλά θεωρούν απαραίτητη την κάλυψη των επιπλέον αναγκών που θα δημιουργηθούν σε προσωπικό και λειτουργικά έξοδα

 

Αντιμέτωποι με νέο «πονοκέφαλο» θα βρεθούν οι Δήμοι της χώρας από τις αρχές Σεπτεμβρίου, καθώς τίθεται σε ισχύ το ολοήμερο σχολείο στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά, με αποτέλεσμα να επιβαρυνθούν να δημοτικά ταμεία, τόσο λόγω του ενεργειακού κόστους όσο και των περισσότερων σχολικών καθαριστριών που θα απαιτηθούν.

 

Ήδη οι δήμαρχοι δηλώνουν σε αδιέξοδο, καθώς τα σχολεία θα ανοίξουν στις 12 Σεπτεμβρίου και μέχρι στιγμής δεν έχουν λάβει νέα χρηματοδότηση για να καλυφθούν οι δαπάνες που θα ανακύψουν εξαιτίας της διεύρυνσης του ολοήμερου που θα ολοκληρώνεται στις 5.30 το απόγευμα, ενώ υπάρχει ζήτημα και στο θέμα των καθαριστριών.

 

Σε μια εβδομάδα (12 Σεπτεμβρίου) τα σχολεία ανοίγουν για να υποδεχτούν περίπου 1.400.000 μαθητές και σχεδόν 160.000 δασκάλους και καθηγητές. Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά για άλλη μια φορά με προβλήματα τα οποία κυρίως εντοπίζονται στον κορονοϊό και στην ενεργειακή κρίση η οποία θα έχει επιπτώσεις και στη λειτουργία των σχολικών μονάδων.

 

Όσον αφορά στο εκπαιδευτικό προσωπικό έχει ολοκληρωθεί μεγάλος αριθμός προσλήψεων (μόνιμοι 8.487 και 32.000 αναπληρωτές). Το επόμενο διάστημα θα γίνει και η Β΄φάση πρόσληψης αναπληρωτών ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύψουν αλλά όπως ξεκαθάρισε και η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως οι επιπλέον ανάγκες που προέκυψαν για το διευρυμένο ωράριο των ολοήμερων θα καλυφθούν από τις προσλήψεις αναπληρωτών, που έχουν ήδη γίνει.

 

Ο κίνδυνος να «παγώσουν» οι σχολικές τάξεις



Τόσο η σχολική κοινότητα όσο και οι δήμοι φοβούνται ότι η κρίση στην ενέργεια θα εκτινάξει στα ύψη τα λειτουργικά τους κόστη και ότι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα βρεθούν μέσα σε παγωμένες αίθουσες για να κάνουν μάθημα. Φέτος θα προστεθεί στα έξοδα και λειτουργία των ολοήμερων σχολείων έως τις 5.30 μ.μ , κάτι που αφορά το 50% δημοτικών και νηπιαγωγείων της χώρας το οποίο θα εφαρμόσει την επέκταση του ωραρίου. Το θέμα προκαλεί την έντονη ανησυχία γονέων και κηδεμόνων των μαθητών.

 

Μάλιστα οι δήμοι αποφάσισαν να ζητήσουν επιπλέον χρήματα ,θέμα, που θα συζητηθεί μεθαύριο Τετάρτη στη συνάντηση, που ορίστηκε με τον υπουργό Εσωτερικών Μάκη Βορίδη και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θ. Σκυλακάκη στο υπουργείο Εσωτερικών. Οι ανάγκες των σχολικών μονάδων, που διαχειρίζονται οι δήμοι, έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, με την Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας να διεκδικεί από την κυβέρνηση, γενναία αύξηση των σχετικών κονδυλίων. Όπως μάλιστα λέει η Πρόεδρος Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Αττικής, Στέλλα Βαλαβάνη, « η κυβέρνηση πρέπει να δώσει μια γενναία αύξηση στη χρηματοδότηση για την παιδεία και το υπουργείο Εσωτερικών στους δήμους για τα λειτουργικά έξοδα των σχολικών επιτροπών». Στο ζήτημα αυτό αναφέρθηκαν και οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών (ΟΛΜΕ-ΔΟΕ) στην συνάντηση που είχαν προχτές (2 Σεπτεμβρίου) με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Οι συνδικαλιστές ζήτησαν από την κυρία Κεραμέως να μεριμνήσει η κυβέρνηση ώστε να δοθούν φέτος στα σχολεία επιπλέον κονδύλια για τη θέρμανση και την καθαριότητα τους.

 

«Συνεπώς είναι απαραίτητη η επιπλέον χρηματοδότηση των Δήμων, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των σχολικών μονάδων λόγω των αυξήσεων σε βασικές λειτουργικές δαπάνες (ηλεκτρική ενέργεια, πετρέλαιο θέρμανσης, αέριο κ/λπ.) αλλά και στην κάλυψη του προσωπικού καθαριότητας, αφού η δαπάνη που το κράτος καλύπτει, είναι ούτως ή άλλως ανεπαρκής» υπογράμμισε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Δημήτρης Παπαστεργίου.

Ο φόβος για τον κορονοϊό

 

Αγωνία επικρατεί και για την προστασία των παιδιών και των εκπαιδευτικών από τον κορονοϊό καθώς όπως ήδη έχει γνωστοποιήσει η κυβέρνηση τα σχολεία φέτος θα ξεκινήσουν σε συνθήκες κανονικότητας όπως και η υπόλοιπη κοινωνία. Αυτό προκαλεί ιδιαίτερη αγωνία στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς και κυρίως σε ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες ή έχουν ηλικιωμένους στο σπίτι.

 

Tα μέτρα για τον κορονοϊό στα σχολεία που ανακοίνωσαν τα υπουργεία Υγείας και Παιδείας προκάλεσαν τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ μιλά για «υπερμεγέθεις τάξεις και υγειονομικά ανοχύρωτα σχολεία, δήθεν πρωτόκολλα και παραβιάσεις των οδηγιών του ΕΟΔΥ, υψηλά ποσοστά νόσησης του μαθητικού πληθυσμού και κλειστά σχολεία για διάστημα-ρεκόρ στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτά είναι τα κύρια στοιχεία της πολιτικής του υπουργείου Παιδείας από το ξέσπασμα της πανδημίας μέχρι σήμερα».

 

Τι θα ισχύσει φέτος για μαθητές και εκπαιδευτικούς

 


Για τη φετινή σχολική χρονιά το υπουργείο Παιδείας έχει ανακοινώσει ένα πλήθος μέτρων (πολλά είναι νέα) τα οποία αφορούν σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Τα κυριότερα εστιάζονται στα εξής:

 

Για τους μαθητές:

 

Επέκταση Ολοήμερου σχολείου

 

Έως και την Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου, καλούνται οι γονείς και κηδεμόνες μαθητών νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων, τα οποία έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα του διευρυμένου ολοήμερου και θα λειτουργούν ως τις 5:30 μμ, να επικοινωνήσουν με τη διεύθυνση του σχολείου τους ώστε να εγγράψουν τα παιδιά τους, εφόσον το επιθυμούν, στα τμήματα διευρυμένου ολοήμερου, προκειμένου αυτά να σχηματιστούν εγκαίρως και να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους άμεσα, με την έναρξη του σχολείου. Οι μαθητές γίνονται δεκτοί χωρίς κανένα κριτήριο εγγραφής. Το αναβαθμισμένο πρόγραμμα ολοήμερου για το σχολικό έτος 2022-23 θα εφαρμοστεί στο 50% των τμημάτων νηπιαγωγείων και δημοτικών που λειτουργούν σήμερα ως ολοήμερα, δηλαδή σε περίπου 5.000 τμήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και περιφέρεια. Το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα περιλαμβάνει αναβαθμισμένο περιεχόμενο, μέσω δραστηριοτήτων όπως εκπαιδευτική ρομποτική, πειράματα, ρητορική τέχνη, ασφαλής και δημιουργική πλοήγηση στο Διαδίκτυο, αθλητισμός, παραδοσιακοί ή μοντέρνοι χοροί, εικαστικές τέχνες, χειροτεχνίες και κατασκευές, εκμάθηση μουσικών οργάνων. Επίσης, προβλέπεται επιπλέον χρόνος για μάθηση, μελέτη και παιχνίδι στο σχολείο.

 

Μέτρα για την προστασία από τον κορονοϊό


Την ερχόμενη εβδομάδα θα διευκρινιστούν με Κοινή Υπουργική Απόφαση, όλες οι λεπτομέρειες για τα μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Ηδη έχει ανακοινωθεί ότι:

 

· Παραμένει προαιρετική η χρήση προστατευτικής μάσκας.

· Ως γενική οδηγία, όταν ένα παιδί εμφανίσει συμπτώματα παραμένει σπίτι (όπως ισχύει με κάθε περίπτωση ίωσης ή λοίμωξης).

· Συστήνεται η διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου σε περίπτωση συμπτωμάτων.

 

· Σε περίπτωση θετικού κρούσματος, εφαρμόζονται τα μέτρα απομόνωσης που ισχύουν για τον γενικό πληθυσμό, δηλαδή παραμονή σε απομόνωση επί πέντε ημέρες τουλάχιστον και αποφυγή επαφής με άλλα άτομα. Μετά την πάροδο πέντε ημερών απομόνωσης και εφόσον δεν υπάρχουν συμπτώματα ή τα συμπτώματα μετά το πενθήμερο βελτιώνονται με πλήρη υποχώρηση του πυρετού για ένα 24ωρο χωρίς την χρήση αντιπυρετικών, διακοπή απομόνωσης. Επιστροφή στο σχολείο με υποχρεωτική χρήση μάσκας υψηλής αναπνευστικής προστασίας (Ν95 ή ΚΝ95 ή FFP2) ή διπλής μάσκας για τουλάχιστον άλλες πέντε ημέρες από την λήξη της απομόνωσης.

 

· Τήρηση της υγιεινής των χεριών.

· Επαρκής αερισμός των χώρων, σύμφωνα με τις ισχύουσες οδηγίες.

· Τα υγειονομικά μέτρα θα επανεξεταστούν σε περίπτωση αλλαγής των επιδημιολογικών δεδομένων.

 

Θρησκευτικά. Απαλλάσσονται μόνο όσοι μαθητές δεν είναι Ορθόδοξοι χριστιανοί


Δημοσιεύτηκε η υπουργική απόφαση η οποία προβλέπει τις προϋποθέσεις απαλλαγής μαθητών και μαθητριών από την ενεργό συμμετοχή στα μαθήματα της φυσικής αγωγής, της μουσικής και των θρησκευτικών. Ειδικότερα για τα θρησκευτικά, προβλέπεται ότι: Μαθητές οι οποίοι δεν είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι (δηλαδή αλλόθρησκοι, ετερόδοξοι, άθρησκοι, άθεοι, αγνωστικιστές), δύνανται, εφόσον το επιθυμούν, να απαλλαγούν από την υποχρέωση παρακολούθησης του μαθήματος των Θρησκευτικών, υποβάλλοντας σχετική αίτηση στον/στη Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας.

 

Νηπιαγωγείο από τα 4 έτη: η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση υλοποιείται σε όλη τη χώρα

 

Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο: μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες βιωματικού χαρακτήρα, δίνεται σε κάθε παιδί η ευκαιρία να διευρύνει τα γλωσσικά του εφόδια από πολύ νωρίς.

 

Εργαστήρια Δεξιοτήτων (οδική ασφάλεια, ρομποτική αλλαγή, κλιματική αλλαγή, σεξουαλική αγωγή, επιχειρηματικότητα, εθελοντισμός κ.ά.): νέες θεματικές στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων, με στόχο την ενίσχυση των εγκάρσιων δεξιοτήτων και βασικών ικανοτήτων των μαθητών.

 

Διπλασιασμός των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων: Φέτος θα λειτουργήσουν συνολικά 120 σχολεία από 62 πέρυσι.

 

Ίδρυση για πρώτη φορά Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, με αυξημένη ζήτηση από υποψηφίους υψηλών σχολικών επιδόσεων. Φέτος θα λειτουργήσουν 24 Πρότυπα ΕΠΑΛ σε όλη τη χώρα.

 

Τράπεζα Θεμάτων στην Α, Β & Γ΄ Λυκείου: Φέτος η Τράπεζα Θεμάτων θα εφαρμοστεί και για τις προαγωγικές εξετάσεις των μαθητών της Γ΄λυκείου, όπως και στην Α και Β λυκείου. Για τη εισαγωγή στα ΑΕΙ δεν προβλέπονται νέες διαδικασίες.

 

Ενισχυτική διδασκαλία Ειδικών Πανελλαδικώς Εξεταζόμενων Μαθημάτων (Ελεύθερο Σχέδιο, Γραμμικό Σχέδιο, Γαλλικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Ισπανικά, Αρμονία, Ακουστική Ικανότητα, Μουσική Αντίληψη/Γνώση): σκοπός είναι η υποστήριξη και προετοιμασία των υποψηφίων για να συμμετάσχουν στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα που έχουν επιλέξει. Το σύνολο των μαθημάτων αυτών δεν διδασκόταν στο παρελθόν στα δημόσια σχολεία.

 

Ψηφιακά εργαλεία στις σχολικές αίθουσες

 


Διαδραστικοί πίνακες, σετ ρομποτικής, ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, τα οποία στοχεύουν στην περαιτέρω ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος ψηφιακής εκπαίδευσης υψηλών προδιαγραφών και τα οποία θα ξεκινήσουν να εγκαθίστανται κατά τη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς.

Εκπαιδευτικοί όμιλοι: μετά τη λήξη του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας ή κατά τις διδακτικές ώρες του ολοήμερου προγράμματος, με αντικείμενα και δράσεις όπως δημιουργική απασχόληση, αθλητισμός, ομαδικά αθλήματα, παραδοσιακοί/μοντέρνοι χοροί, χοροκινητική έκφραση, εικαστικές τέχνες, χειροτεχνίες και κατασκευές, εκμάθηση μουσικών οργάνων, εκπαιδευτική ρομποτική, επιστημονικές κατασκευές – πειράματα.

 

 

ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

 

Αξιολόγηση

 

Το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη ανακοινώσει ότι κατά τη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς θα ξεκινήσει η αξιολόγηση και για τους δασκάλους και καθηγητές. Η σχετική νομοθεσία υπάρχει και θα τεθεί σε εφαρμογή.

 

Παιδαγωγικός Σύμβουλος – Μέντορας: ο ρόλος του είναι να εμπνεύσει, να προσανατολίσει και να υποστηρίξει κάθε νεοδιοριζόμενο ή πρόσφατα τοποθετημένο στη σχολική μονάδα εκπαιδευτικό, με προϋπηρεσία έως πέντε έτη, με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της διδασκαλίας του και εν γένει του παρεχόμενου από αυτόν εκπαιδευτικού έργου.

 

Ενδοσχολικός Συντονιστής: συντονίζει και υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους, καθώς και τις προσπάθειες της Διεύθυνσης κάθε σχολικής μονάδας να την ενισχύσουν ως επαγγελματική κοινότητα μάθησης και ανάπτυξης.

 

 

 

 

Πληροφορίες

"ΜτΚ" στις 29.08.2022

www.ethnos.gr

 

Σχετικά Άρθρα