Εμείς έχουμε και το νου και τη γνώση που δε σταματά ποτέ! Εμείς πρέπει να μάθουμε τη γλώσσα των σκύλων!!», Μια αποκλειστική συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με τον Συμπεριφοριστή- Εκπαιδευτή Σκύλων κ. Μουμιάδη Δημοσθένη

26 Σεπ 2014

«Εμείς έχουμε και το νου και τη γνώση που δε σταματά ποτέ! Εμείς πρέπει να μάθουμε τη γλώσσα των σκύλων!!», Μια αποκλειστική συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με τον Συμπεριφοριστή- Εκπαιδευτή Σκύλων κ. Μουμιάδη Δημοσθένη που ευγενικά μας παραχώρησε .

1.Πώς ξεκινήσατε στον τομέα της εκπαίδευσης σκύλων και ποιος ήταν ο βασικότερος λόγος που σας παρακίνησε να ασχοληθείτε επαγγελματικά;

Ασχολούμαι από πολύ μικρός, ειδικά με τα

σκυλιά και γενικότερα με τα ζώα. Πριν από 10 χρόνια αποφάσισα ότι θα πρέπει να ασχοληθώ πλέον και επαγγελματικά με τη μεγάλη μου αγάπη. Πάντα, ό,τι κι αν έκανα στη ζωή μου, το μυαλό μου ήταν στα σκυλιά και στην εκπαίδευση τους. Πώς θα τους μάθω νέα πράγματα, πώς θα κατανοήσω καλύτερα τις συμπεριφορές τους και πώς θα επικοινωνήσω αποτελεσματικότερα μαζί τους.

2.Όπως διαβάσαμε, όσοι φοιτήσουν στην Ακαδημία σας, τους ανοίγονται νέες θέσεις εργασίας. Δε θεωρείτε ότι σήμερα η εκπαίδευση του σκύλου, είναι πολυτέλεια για τους περισσότερους;

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι πλέον στην Ελλάδα αποκτούν έναν σκύλο και είναι πραγματικά τεράστια η ανάγκη να συμβιώνουν αποτελεσματικά και οι δύο πλευρές. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες σκύλων αντιμετωπίζουν προβλήματα συμπεριφοράς με τα σκυλιά τους και η από νωρίς εκπαίδευση και των δύο πλευρών επιβάλεται. Εκπαιδευτές με πραγματικά ακαδημαϊκή γνώση και αποτελεσματικότητα είναι απαραίτητοι και βοηθούν αποτελεσματικά στην πρόοδο και την εξέλιξη της κυνοφιλίας στην Ελλάδα αλλά και την ευζωία των σκύλων. Περισσότεροι ευτυχισμένοι ιδιοκτήτες σκύλων και περισσότεροι ευτυχισμένοι σκύλοι.

3.Οι απόφοιτοι της Ακαδημίας σας αναφέρεται ότι είναι πιστοποιημένοι από τον I.S.A.P. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό για κάποιον νέο εκπαιδευτή σκύλου;

Ο I.S.A.Pείναι ένας διεθνής οργανισμός ο οποίος πιστοποιεί ακαδημαϊκές γνώσεις σε όλο τον κόσμο που προωθούν την ευζωία αλλά και την μέσα στα πλαίσια της ηθικής, εκπαίδευση όλων των ειδών. Είναι μεγάλη μας τιμή που έχουμε πιστοποιηθεί απ’ έναν τόσο σοβαρό και διεθνή οργανισμό και δίνει και σε μας και στους υποψήφιους σπουδαστές - εκπαιδευτές μας, τη βεβαιότητα της σωστής και επιστημονικής γνώσης που διδάσκονται από την ακαδημία μας και την αναγνώρισή τους διεθνώς.

4.Παρακολουθώντας τη δράση της Ακαδημίας σας μέσα από το διαδίκτυο, παρακολουθούμε μια συνεχή ροή σεμιναρίων από σπουδαίους εκπαιδευτές του χώρου από όλο τον κόσμο. Να υποθέσουμε ότι και εσείς ο ίδιος εκπαιδεύεστε ακόμα;

Πάντα! Η γνώση δεν σταματά ποτέ. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο προσπαθούμε να εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας μαθαίνοντας από καταξιωμένους εκπαιδευτές- συμπεριφοριστές του χώρου. Κινούμενοι λοιπόν προς αυτήν την κατεύθυνση με σεβασμό προς ανθρώπους και ζώα, προσπαθούμε να εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας με εξειδικευμένα σεμινάρια.

5.Στη χώρα μας πολλοί εκπαιδευτές χρησιμοποιούν ατυχώς τον όρο «Θετική Εκπαίδευση», ενώ κάνουν χρήση πνιχτών και πολλών άλλων “διορθωτικών” εργαλείων. Ωστόσο, μια έρευνα έδειξε ότι σε 50 σκυλιά, τα 48 έπαθαν σοβαρή ζημιά σε αυτά τα μέρη του σώματός του. Τι είναι τελικά με λίγα λόγια η Θετική Εκπαίδευση;

Θετική εκπαίδευση είναι ένας όρος που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε την αποχή της οποιαδήποτε χρήσης βίας στην εκπαίδευση ενός σκύλου – ζώου. Έχει πάρει το όνομά της από τη χρήση κυρίως της Θετικής Ενίσχυσης (OperantConditioning). Στη Θετική εκπαίδευση, δε χρησιμοποιούμε κανενός είδους βία, ούτε ακόμα και λεκτική. Χρησιμοποιούμε “θετική ενίσχυση”, δηλαδή επιβράβευση όλων των επιθυμητών συμπεριφορών. Ως “διόρθωση”, χρησιμοποιούμε “αρνητική τιμωρία”, αφαίρεση, δηλαδή, της επιβράβευσης - ενός προνομίου – μιας επιθυμίας του σκύλου.

6.Ποιες είναι οι τρεις σημαντικότερες παράμετροι που αφορούν στην επιτυχημένη εκπαίδευση ενός σκύλου;

Σωστή και από νωρίς Κοινωνικοποίηση, Σχέση εμπιστοσύνης και Συνέπεια στη συμπεριφορά μας απέναντι στον σκύλο μας.

7.Ποιος είναι ο βασικότερος λόγος που δε θα πρέπει να τιμωρώ το σκύλο μου για μια λάθος συμπεριφορά του;

Η τιμωρία και η επιβράβευση περιλαμβάνονται μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η βία όμως δεν έχει χώρο. Εύκολα μπορούμε έτσι να νομίσουμε ότι λύνουμε ένα πρόβλημα και ξαφνικά να εμφανιστούν πολλά. Η βια και το υπερβολικό στρες στην εκπαίδευση φέρνουν προβλήματα συμπεριφοράς παρά τα λύνουν. Τα σκυλιά μαθαίνουν με συσχετισμούς . Από την άλλη έχουν εσωτερικές ανάγκες από τις οποίες υποκινούμενα, κάνουν φυσιολογικές για αυτά συμπεριφορές για να ικανοποιήσουν αυτές ακριβώς τις ανάγκες τους. Αν καλύψουμε την ανάγκη αυτή ή αλλάξουμε το συσχετισμό που έχει κάνει ο σκύλος και τους δώσουμε μια εναλλακτική συμπεριφορά τότε έχουμε λύσει και το πρόβλημα. Απλό είναι, όχι πάντα εύκολα εφαρμόσιμο, αλλά είναι η μόνη πραγματική λύση. Πρέπει να θεραπεύουμε την «ασθένεια» και όχι το σύμπτωμα.

8.Πολλοί θυμώνουν με το σκύλο τους καθώς αυτός δεν μπορεί να μάθει την ανθρώπινη γλώσσα. Τι μπορούμε να κάνουμε, λοιπόν, για να επικοινωνούμε καλύτερα με τα σκυλιά μας;

Εμείς είμαστε τα νοήμονα όντα, εμείς πρέπει να μάθουμε τη γλώσσα των σκύλων.

 9.Υπάρχει μια τάση σήμερα από τους Εκπαιδευτές Σκύλων να μην εκπαιδεύουν σκυλιά για φύλαξη; Σας βρίσκει σύμφωνο αυτή η άποψη;

Τα σκυλιά είναι φύλακες από μόνα τους. Κάποιες ράτσες έχουν ιδιαίτερο χάρισμα σε αυτό και χρησιμοποιούνται ακριβώς για αυτόν τον λόγο από τα σώματα ασφαλείας. Εκεί έχουν έναν συγκεκριμένο λόγο ύπαρξης και έχουν τον χειριστή εκπαιδευτή τους που καθημερινά δουλεύει πάνω σε αυτό το κομμάτι με τον σκύλο – σύντροφο του. Στα χέρια όμως ενός απλού ιδιοκτήτη μπορεί να γίνει ένα επικίνδυνο οπλισμένο όπλο που ανά πάσα στιγμή μπορεί να γίνει το λάθος και να έχουμε σοβαρά προβλήματα. Κατά τη γνώμη μου καλό είναι να αποφεύγεται ,εκτός και αν γίνεται με πολύ υπευθυνότητα και γνώση για συγκεκριμένο σοβαρό λόγο.

10.Ποια είναι τα τρία πιο συνήθη λάθη που βλέπεις να κάνει κάποιος καινούριος στον τομέα της εκπαίδευσης σκύλων;

Βιάζεται για να έχει αποτελέσματα, ανεβάζει γρήγορα τα κριτήρια της συμπεριφοράς που θέλει να μάθει στο σκύλο και δεν επιβραβεύει ανάλογα.

11.Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να αρχίσει την εκπαίδευσή του ένας σκύλος και πόσο κατά προσέγγιση διαρκεί;

Η εκπαίδευση ενός σκύλου πρέπει να αρχίζει από την ώρα που θα πάρουμε τον σκύλο. Ο σκύλος μαθαίνει από την ώρα που αντιλαμβάνεται με τις αισθήσεις του το περιβάλλον. Από το πρωί που θα ανοίξει τα μάτια του μέχρι την ώρα του ύπνου μαθαίνει συμπεριφορές και τις αλληλεπιδρά με το περιβάλλον που ζει. Ανάλογα με τις συνέπειες των συμπεριφορών του θα μάθει τι να επιδιώκει και τι να αποφεύγει. Αν τα αφήσουμε όλα στην τύχη....αυτό θα έχουμε .... τυχαίες συμπεριφορές, άλλες ευχάριστες για εμάς και άλλες δυσάρεστες. Ο εκπαιδευτής θα μας δείξει πως να συμπεριφερόμαστε και πως να τον εκπαιδεύουμε σε απλές καθημερινές στιγμές που έχουμε μαζί του. Εκπαιδεύεται ο ιδιοκτήτης να εκπαιδεύει τον σκύλο του. Αυτή, κατά την γνώμη μου, είναι η αποτελεσματικότερη συνταγή. Η εκπαίδευση του σκύλου μας δεν σταματά ποτέ.

12.Η προσωπικότητα που εξελίσσει ένας σκύλος εξαρτάται από το περιβάλλον όπου μεγαλώνει ή από τη ράτσα του;

Κάθε σκύλος έχει τα δικά του γενετικά χαρακτηριστικά. Εμείς καλούμαστε, με την εκπαίδευση να προσαρμόσουμε τον σκύλο στην δική μας ανθρώπινη πραγματικότητα. Το περιβάλλον του σκύλου παίζει τον πιο καθοριστικό ρόλο σ αυτήν.

13.Καθαρόαιμο ή ημίαιμο;

Τόσα πολλά αδέσποτα που έχουμε καλό είναι αν δεν έχουμε κάποιες συγκεκριμένες ανάγκες να επιλέξουμε ένα από τα πολλά που υπάρχουν. Μπορούν να γίνουν εξαιρετικοί σύντροφοι. Από την άλλη όμως θέλει προσοχή στην επιλογή, για να μην ξαναβρεθεί στο δρόμο ο σκύλος. Δυστυχώς δεν έχουμε οργανωμένα κέντρα περίθαλψης αδέσποτων σκύλων, ώστε να μπορούν οι άνθρωποι που θέλουν να υιοθετήσουν, να πάρουν τις απαραίτητες πληροφορίες και συμβουλές ώστε η επιλογή να είναι η καλύτερη δυνατή.

14.Θέλω να σας ευχαριστήσω για τον χρόνο σας και να μου πείτε με μια κουβέντα τι συμβουλεύετε τους κηδεμόνες σκύλων προκειμένου να αποφύγουν προβλήματα με τα σκυλιά τους.

Να κοινωνικοποιούν τα σκυλιά τους σωστά και από την ώρα που θα πάρουν το κουταβάκι τους σπίτι, να είναι συνεπείς στο πρόγραμμα και στις συμπεριφορές που ζητούν από τον σκύλο, να στοχεύουν στο τι θέλουν να κάνει ο σκύλος και όχι στο τι να μην κάνει και να επιβραβεύουν πλούσια τις επιθυμητές συμπεριφορές του. Τα αποτελέσματα δε θα αργήσουν να έρθουν.

https://www.youtube.com/watch?v=6hz3FoPBGs0&list=PLa6ObzFcgd9zCAU9SeGVm7HfDV3lwY02Z#t=28

https://www.youtube.com/watch?v=ccHAbjh1Q-Y&list=PLa6ObzFcgd9zCAU9SeGVm7HfDV3lwY02Z#t=14

http://www.youtube.com/watch?v=lvR6ihMezyo

Alexandriamou.gr
Δημοσιογραφική Ενημερωτική Ηλεκτρονική Εφημερίδα
Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας