Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Η σιδηροδρομική κοινότητα ζούσε για χρόνια με τον φόβο - Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας τραγωδίας Κύριο

Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Η σιδηροδρομική κοινότητα ζούσε για χρόνια με τον φόβο - Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας τραγωδίας

Με την πολύνεκρη τραγωδία των Τεμπών έμελλε να κορυφωθεί η διαχρονική εγκατάλειψη και απαξίωση του ελληνικού σιδηροδρόμου, ο οποίος λειτουργούσε επί της ουσίας χωρίς καμία αυτοματοποιημένη δικλείδα ασφαλείας, ικανή να αποτρέψει το ανθρώπινο λάθος, το οποίο όπως φάνηκε με τον χειρότερο τρόπο δεν μπορεί ποτέ να αποκλειστεί.


Συστήματα σύγχρονα, τα οποία είχαν αγοραστεί και είχαν ακόμα και εγκατασταθεί αλλά δε λειτούργησαν ποτέ ή λειτούργησαν για λίγο, χρόνια εγκατάλειψη του σιδηροδρομικού δικτύου χωρίς τους απαραίτητους πόρους για τη συντήρησή του, αλλά και συνεχιζόμενη αιμορραγία εργαζομένων, οι οποίοι αποχωρούσαν από τον ΟΣΕ χωρίς να αντικαθίστανται είναι η εικόνα του ελληνικού σιδηροδρόμου.

 

Η σιδηροδρομική κοινότητα ζούσε για χρόνια με τον φόβο ενός δυστυχήματος, το οποίο δε θα κατάφερνε να προλάβει με την εμπειρία του ένας μηχανοδηγός ή ένας σταθμάρχης.

 

Επρόκειτο ουσιαστικά για το χρονικό ενός σχεδόν προαναγγελθέντος δυστυχήματος, για το οποίο κανένας εμπλεκόμενος στα σιδηροδρομικά πράγματα δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δε γνώριζε.

 

Άπειρες οι καταγγελίες και τα εξώδικα των εργαζομένων τα τελευταία χρόνια με θέμα την ασφάλεια, πολυάριθμα τα περιστατικά βλαβών και αστοχιών, συνεχής απογοήτευση του επιβατικού κοινού από τον σιδηρόδρομο στη διάρκεια των κακοκαιριών, ακόμα και παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαικό Δικαστήριο για ζητήματα ασφάλειας, δε στάθηκαν ικανά για να σκύψει η Πολιτεία πάνω στο θέμα.

 

Αποκαλυπτική για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου ήταν η επισήμανση του έως σήμερα προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, Σπύρου Πατέρα προ μηνών ότι δεν υπάρχουν αρκετά κονδύλια για προληπτική συντήρηση, με αποτέλεσμα να γίνονται μόνο διορθωτικές παρεμβάσεις. Ανέφερε μάλιστα ότι για το 2022 ενώ το κόστος απαιτούσε 50 εκ ευρώ για συντήρηση, τελικώς δόθηκαν μόνο 25, δηλαδή τα μισά.

 

Την ιδιαίτερα προβληματική κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και την πλημμελή συντήρησή του είχε παραδεχτεί στη Βουλή από τις αρχές Μαρτίου 2022 και ο τ. υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.


Ο κ. Καραμανλής είχε επιρρίψει τις ευθύνες για την πλειονότητα των καθυστερήσεων όχι στην εταιρία λειτουργίας του σιδηροδρόμου (ΤΡΑΙΝΟΣΕ και νυν Hellenic Train), αλλά στον ΟΣΕ: «Οι περισσότερες καθυστερήσεις που υπάρχουν δεν οφείλονται στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά οφείλονται στον ΟΣΕ, δηλαδή σ΄αυτόν που είναι διαχειριστής της υποδομής.

 

Αυτό συμβαίνει δυστυχώς διότι εδώ και 10 – 15 χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης δεν έχει πέσει επί της ουσίας ούτε 1 ευρώ στη συντήρηση του δικτύου», είχε παραδεχτεί.

 

 


Οι εργαζόμενοι είχαν επανειλημμένως προειδοποιήσει

 

 

Οι τεράστιες ελλείψεις και τα ανοιχτά ζητήματα ασφαλείας είχαν τεθεί μετ΄ επιτάσεως από τους μηχανοδηγούς σε εξώδικο της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης τον περασμένο Νοέμβριο.

 

Οι εργαζόμενοι έκαναν ξεκάθαρα λόγο για το σύστημα ETCS το οποίο προστατεύει απέναντι στο ανθρώπινο λάθος και δε λειτουργεί.

 

Το εξώδικο είχε αποσταλεί με αφορμή ατύχημα που συνέβη στις 25 Οκτωβρίου, όταν αμαξοστοιχία του προαστιακού στο δρομολόγιο Αθήνα-Χαλκίδα προσέκρουσε λίγο πριν από τις Αχαρνές σε ηλεκτροφόρο υψηλής τάσης καλώδιο που κρεμόταν με συνέπεια ο μηχανοδηγός να τραυματιστεί και να νοσηλευτεί.

 

Περιέγραφαν μια ζοφερή εικόνα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο αναφέροντας συγκεκριμένα ότι:

 

Καθημερινώς οι μηχανοδηγοί παίρνουν εντολές για βραδυπορίες.


Δεν λειτουργούν εδώ και πολλά έτη φωτοσήματα και τηλεδιοίκηση.


Δεν λειτουργεί το σύστημα ETCS το οποίο προστατεύει απέναντι στο ανθρώπινο λάθος, παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές!


Δεν λειτουργεί η τηλεματική στους σταθμούς, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενημέρωση στο επιβατικό κοινό για τις καθυστερήσεις και αλλαγές στα δρομολόγια και οι επιβάτες να εξαγριώνονται και να επιτίθενται στους μηχανοδηγούς.


Κλείνουν σταθμοί σε περιφερειακές πόλεις λόγω έλλειψης σταθμαρχών και αυτό δημιουργεί προβλήματα στα τρένα και στην πύκνωση των δρομολογίων.


Η ελλιπής περίφραξη της υποδομής καθιστά εύκολη την πρόσβαση σε πεζούς σε πολλά σημεία, συνεπεία της οποίας υπάρχει συνεχώς απώλεια ανθρώπινων ζωών.


Δεν καθαρίζεται καν η πυκνή βλάστηση που περιορίζει την ορατότητα και καλύπτει ακόμα και σήματα γραμμής.


Εδώ και 15 χρόνια δεν λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας και φωτισμού εντός των σηράγγων στον Προαστιακό Αθήνας (Μέγαρα) και είναι αδύνατη η επικοινωνία όταν τρένο βρίσκεται μέσα σε αυτές!

 

Μόλις τρεις ημέρες πριν, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών σε δική της ανακοίνωση ανέφερε πως «ο ΟΣΕ εδώ και πολλά χρόνια δεν έχει προμηθευτεί ούτε ένα μηχάνημα συντήρησης καθώς αυτά που διαθέτει αριθμούν τουλάχιστον τρεις δεκαετίες για τα οποία δεν προμηθεύεται και ανταλλακτικά για τη συντήρησή τους.

 

Προσλήψεις εργαζομένων στον κλάδο Γραμμής έχουν να πραγματοποιηθούν από το 1985 με αποτέλεσμα, οι λίγοι που υπηρετούν ακόμη να είναι στα πρόθυρα της συνταξιοδότησης γεγονός που επιφέρει την απώλεια της τεχνογνωσίας όχι για εκτενή συντήρηση καθώς αυτό είναι αδύνατο, αλλά ούτε και για επίβλεψη καλής εκτέλεσης του έργου που παρέχουν οι ανάδοχοι. Ακόμη και στις λιγοστές προσλήψεις που ανακοινώνονται δεν προβλέπεται Προσωπικό Συντήρησης της υποδομής, προκειμένου να υπάρξει συνέχεια της τεχνογνωσίας».

 

Είχε προηγηθεί η προφητική ανακοίνωση της «Δημοκρατικής Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης» Σιδηροδρομικών (ΔΕΣΚ) στις 7 Φεβρουαρίου, η οποία αναφερόμενη στον μακρύ κατάλογο των ατυχημάτων επεσήμαινε πως «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις».

Alexandriamou.gr
Δημοσιογραφική Ενημερωτική Ηλεκτρονική Εφημερίδα
Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας