Προσαρμογή στο e-timologio από όλη την αγορά έως τον Μάρτιο Κύριο

Προσαρμογή στο e-timologio από όλη την αγορά έως τον Μάρτιο

Μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου πρέπει όλοι οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις να έχουν προσαρμοστεί στη χρήση της εφαρμογής timologio και στην έκδοση και λήψη ηλεκτρονικών παραστατικών, καθώς, αμέσως μετά, κάθε παράβαση θα επισύρει αυστηρό πρόστιμο.

 

Το νέο καθεστώς έκδοσης των τιμολογίων έχει ήδη γίνει υποχρεωτικό από την 1η Ιανουαρίου 2022 για όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα, όμως η προσαρμογή τόσο για τους λογιστές, όσο και για τους εμπόρους, αρτοποιούς, γιατρούς, επιχειρηματίες της εστίασης, ηλεκτρολόγους, κλωστοϋφαντουργούς, μηχανικούς, ξενοδόχους, βιοτέχνες, δικηγόρους, συμβολαιογράφους, συμβούλους επιχειρήσεων κ.ά., κάθε άλλο παρά εύκολη υπόθεση είναι μέχρι σήμερα.

 

Για τον λόγο άλλωστε αυτό και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και προκειμένου να διευκολύνει τους υπόχρεους προχώρησε στην ανάρτηση 15 ενημερωτικών video για τη χρήση της εφαρμογής, timologio, στο κανάλι της στο youtube, ενώ ταυτόχρονα δίνοντας το χρονικό περιθώριο προσαρμογής θα προωθήσει έως το τέλος του μήνα σχετική νομοθετική διάταξη που θα προβλέπει τις ποινές που θα επιβάλλονται στους παραβάτες. Άλλωστε, οι υπόχρεοι έχουν ήδη προθεσμία έως το τέλος Μαρτίου για να «ανεβάσουν» στην ηλεκτρονική πλατφόρμα τα παραστατικά εσόδων που είχαν εκδώσει κατά τη διάρκεια του 2021.

 

Όσον αφορά ειδικότερα τα εν λόγω video, στέλεχος της ΑΑΔΕ παρουσιάζει σε επαγγελματίες της αγοράς πώς λειτουργεί η εφαρμογή timologio βήμα βήμα και απαντά στα ερωτήματά τους, δίνοντας κατευθύνσεις και οδηγίες για το πώς μπορεί να χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή, μέσω της πλατφόρμας myDATA, ενώ σε κάθε video χαιρετίζει ο πρόεδρος του φορέα που εκπροσωπεί τον εκάστοτε κλάδο.

 

«Παράδειγμα εκπαίδευσης»

 

Ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής υπογράμμισε μάλιστα ότι «με γνώμονα πάντοτε την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών προς πολίτες και επιχειρήσεις, παρουσιάσαμε την εφαρμογή timologio, βήμα βήμα, σε συνθήκες πραγματικής λειτουργίας. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις να χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή για να εκδίδουν τα παραστατικά τους ψηφιακά, και να ενημερώνεται αυτόματα το myDATA. Είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα εκπαίδευσης των επιχειρήσεων και συνεργασίας με τους φορείς που τις εκπροσωπούν».

 

Επισημαίνεται ότι, στο πλαίσιο της εφαρμογής των ηλεκτρονικών βιβλίων, η εφαρμογή timologio δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους επαγγελματίες και επιχειρηματίες να εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά τους και να τα αποστέλλουν στους πελάτες τους, ενώ η ΑΑΔΕ ενημερώνεται άμεσα για όλα τα τιμολόγια που διακινούνται στην αγορά.

 

Σειρά κινήτρων

 

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι ήδη το υπουργείο Οικονομικών έχει δώσει σειρά κινήτρων για την υιοθέτηση του νέου συστήματος μεταξύ των οποίων, εκτός από την ταχύτερη επιστροφή του φόρου εισοδήματος και του ΦΠΑ στους υπόχρεους που μέχρι σήμερα τουλάχιστον περιμένουν αρκετούς μήνες για να δουν στους λογαριασμούς τους τα εν λόγω ποσά, περιλαμβάνουν και τα εξής:

 

* μείωση στα 3 έτη από 5 για τον εκδότη του τιμολογίου και στα 4 για τον λήπτη του χρόνου παραγραφής του δικαιώματος της φορολογικής διοίκησης να εκδώσει πράξη προσδιορισμού φόρου.

* μείωση του χρόνου «αναμονής» σε 45 ημέρες από 90 που είναι μέχρι σήμερα για να εξεταστούν από τη φορολογική διοίκηση αιτήματα επιστροφής φόρου για τα έτη που εφαρμόζεται ηλεκτρονική τιμολόγηση.

* αυξημένη κατά 100% απόσβεση της αρχικής δαπάνης για τεχνικό εξοπλισμό και λογισμικό που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, κατά το έτος πραγματοποίησής της, ως αντιστάθμισμα του κόστους χρήσης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

* υπερέκπτωση, 100%, της αξίας των δαπανών για τη λήψη υπηρεσιών παρόχου.

 

 

Υπηρεσίες της MyData

 

Επισημαίνεται ότι μέσω της εφαρμογής MyData προσφέρονται ο εξής υπηρεσίες:

 

* ειδική εφαρμογή τήρησης αρχείου εσόδων από τις μικρές επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες όπου καταχωρούν τα στοιχεία των τιμολογίων που εκδίδουν. Η εφαρμογή απευθύνεται σε όσους εξέδωσαν πέρυσι και πρόπερσι μέχρι 50 τιμολόγια παροχής ή πώλησης ετησίως, ή είχαν τζίρο έως 50.000 ευρώ, και τηρούν απλογραφικά βιβλία. Αυτό που πρέπει να κάνουν όσοι ανήκουν στην κατηγορία είναι μέσω της εφαρμογής να συμπληρώνουν τα στοιχεία κάθε τιμολογίου που εκδίδουν.

 

* υπηρεσία προς τους τέσσερις Παρόχους Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, δηλαδή των εταιρειών που καταχωρούν στο TAXIS τα ηλεκτρονικά τιμολόγια που εκδίδουν online οι πελάτες τους. Η διαβίβαση των παραστατικών ψηφιακής τιμολόγησης γίνεται με ευθύνη του Παρόχου, σε πραγματικό χρόνο, και αυτόματα, με την έκδοση των παραστατικών.

 

* για τις ανάγκες των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών που διαθέτουν μηχανογραφημένα λογιστήρια, παρέχεται από την ΑΑΔΕ μια διεπαφή για την ανταλλαγή των σχετικών δεδομένων. Αν μια επιχείρηση χρησιμοποιεί εμπορικά /λογιστικά προγράμματα διαχείρισης (ERP), οι προσφερόμενες λειτουργίες αυτοματοποιημένης διασύνδεσης είναι:

 

α) ΕΣΟΔΑ:

 

* Αποστολή δεδομένων για τα παραστατικά που εκδίδει.

* Αποστολή χαρακτηρισμών εσόδων που αφορούν τα παραστατικά που εκδίδει.

 

β) ΕΞΟΔΑ:

 

* Λήψη δεδομένων όσων παραστατικών έχουν εκδοθεί για αυτήν και έχουν διαβιβαστεί από τους αντίστοιχους εκδότες στην ΑΑΔΕ.

 

Ο σκόπελος του ΦΠΑ

 

Είναι αξιοσημείωτο ότι στην επόμενη φάση, δύσκολα πάντως εντός του 2002, η ΑΑΔΕ σχεδιάζει, εφόσον ξεπεραστούν ορισμένοι «σκόπελοι» στο σκέλος του ΦΠΑ λόγω Κοινοτικών Οδηγιών, να προχωρήσει σε καθολική υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση που θα δίνει τη δυνατότητα στον ελεγκτικό μηχανισμό να «βλέπει» σε πραγματικό χρόνο όλα τα τιμολόγια που εκδίδονται στην αγορά και κυρίως τα ποσά του ΦΠΑ που δηλώνονται και διακινούνται.

Σε κάθε περίπτωση, και η «πρόκληση» αυτή έχει ως στόχο την καταπολέμηση της διαφθοράς και της φοροδιαφυγής, ενώ θα συμβάλει στην ψηφιοποίηση είσπραξης και επιστροφής φόρων.

 

Ταμειακές μηχανές

 

Προς την κατεύθυνση άλλωστε αυτή θα συμβάλει, από τις αρχές Απριλίου, και η αντικατάσταση των παλαιών ταμειακών μηχανών με νέες που θα μπορούν να συνδεθούν online με τις εφορίες. Υπενθυμίζεται ότι, λόγω έξαρση της πανδημίας τους τελευταίους μήνες, για 179 τύπους ταμειακών μηχανών παλαιάς τεχνολογίας έχει δοθεί παράταση, έως και τις 31 Μαρτίου, στους κατόχους τους για να τις αναβαθμίσουν και να μπουν στον κόσμο της νέας τεχνολογίας.

Έτσι, ουσιαστικά από τον Απρίλιο όλες οι ταμειακές μηχανές θα έχουν άμεση σύνδεση με το TAXIS και θα αποστέλλουν σε αυτό όλα τα δεδομένα των αποδείξεων που θα έχουν εκδοθεί, οι οποίες θα φέρουν και έναν μοναδικό κωδικό απεικόνισης τύπου QR, ο οποίος ουσιαστικά θα είναι η «σφραγίδα» της μοναδικότητάς τους και οι υπόχρεοι θα ελέγχουν εάν η απόδειξη είναι γνήσια ή όχι.

Επισημαίνεται ότι όποιος εκδίδει στοιχεία λιανικής πώλησης χωρίς τη χρήση φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού ή από εγκεκριμένο και μη δηλωμένο φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό ή από φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές, θα τιμωρείται με πρόστιμο ύψους 500 ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο.

 

 

 

 

Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής

Alexandriamou.gr
Δημοσιογραφική Ενημερωτική Ηλεκτρονική Εφημερίδα
Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας